6. 12. 2023

Rozjímání nad slovy Bhagavána - Zázračné síly a vize, 7 - 9


7. Bhagaván: Realizován má být jedině átman. S jeho realizací je získáno vše ostatní. V átmanu je zahrnuto vše – šakti, čakry, ganapati (guru), siddhis atd. Vše je obsaženo v átmanu. Ti, kteří o těchto záležitostech hovoří, realizaci átmanu nemají. (hovor 57)

 

S. S. Cohen: Bhagavánova slova potvrzují už dříve řečené. Bhagaván se zaobírá jedině absolutnem. Jeho stanovisko se opírá o pravdu, že všechny věci, síly, všechny projevené jevy mají společný zdroj, který musí být neměnný a věčný. Tento absolutní zdroj je v písmech nazýván různě. Nejvhodnější z těchto pojmů je átman či Já. Každý jej může snadno pochopit, protože představuje jeho vlastní existenci, jeho vlastní bytí, kterého si je každý člověk vědom a které miluje. Já je tedy pramenem všech sil, všech forem, barev, myšlenek, smyslových vjemů – zkrátka celého vesmíru, jak fyzikálního, tak i mentálního a emocionálního. Poznání Já je proto samotným pravým poznáním, pravým osvícením, protože je stálé a všeobsažné. Zato projevy či emanace Já jsou nestálé, a proto také touhy po těchto projevech (objektech) vedou k nevědomosti a mizérii. Těm, kdo se zaobírají siddhis, posmrtnými životy, šakti, psychickými fenomény apod., Bhagaván říká, že tím prokazují svoji neznalost světla pravdy a měli by se tomu vyhnout. Tato slova si dobře zapamatujme.

 

8. Paní ze Švýcarska, když seděla před Bhagavánem, viděla, jak se jeho tvář mění na tvář andělíčka, obklopeného nádhernými květinami. Vyvolalo to v ní lásku k této dětské tvářičce. Svoji vizi pak líčila Bhagavánovi, která na to poznamenal:

Bhagaván: Vize je ve vaší mysli. Paul Brunton mě viděl jako obra a vy mě spatřujete jako malé dítě. Obojí jsou to vize. Nenechte se tím zmást. Paul Bruntom měl oči zavřené, vy jste je měla otevřené. Možná jste myslela na dítě a ono se projevilo ve vizi.

Paní pak potvrdila, že přemýšlela o Šivovi a jeho dětské tváři. (hovor 304)

 

S. S. Cohen: „Nenechte se vizemi oklamat“…je biblický příkaz. Míra nespolehlivosti vizí může být znázorněna rozdílem mezi vizí P. Bruntona, který psal o tom, že viděl Ramanu jako obří postavu, a touto paní, která téhož člověka spatřovala jako malé dítě. Všechny vize, vztahující se k tělu a mysli, pocházejí povětšinou z podvědomí. Ostatně i tato dáma přiznala, že předtím myslela na Šivu v podobě dítěte. Ovšem ne vždy může být původ vize tak zřejmý, jako u oné paní.

Jsou lidé, kteří se na vize těší a přejí si je. No, a tak je mají. Svoji vizi si vlastně vytvoří uvnitř sebe a pak ji vidí vně se zavřenými, nebo otevřenýma očima. Největší obětí těchto přeludů bývá Bůh. Ten, který je neměnný, nemá žádný tvar či formu a je jen jediný a je společný všem národům, se může různým lidem projevit různě, což bohužel stálo milióny nevinných lidí život a dalším miliónům to přineslo nesmírné utrpení. Řekové viděli Boha v podobě Dia – hromovládce. Ježíš jej měl za otce a jeho následovníci pak stvořili „boží trojjedinost“. Mojžíšovi se Bůh projevil jako „Jsem který Jsem“, což Bhagaván často citoval. Hinduisté mají Rámu, Krišnu a mnoho dalších. A přesto je Bůh jediné bytí, přebývající v našich Srdcích. Nevědomost nelze demonstrovat lépe nežli nesnášenlivostí a zuřivým fanatismem, který historií lidstva dobře zachycen v konvenčních náboženstvích. Zde dobře vidíme, jaké nebezpečí může plynout z toho, když vize a symboly považujeme za skutečnost a podle toho jednáme.

Bhagaván pokračuje:

 

9. Bhagaván: Vize nejsou vnější. Projevují se jen vnitřně. Pokud by byli vnější, potvrzovali by svoji existenci bez potřeby vizionáře. Co je v tomto případě potvrzením jejich existence? Pouze vizionář. (hovor 305)

 

S. S. Cohen: Je vize na vizionáři nezávislá? Víme, že tomu tak není. Tak jak může být skutečná? Skutečnost musí být sebe potvrzující, zcela závislá na sobě samé a nezávislá na čemkoli jiném a musí existovat po všechen čas. Vize však nejsou jen dočasné, ale jsou také závislé na vlastnostech a kvalitě mysli vizionáře. Proto jsou všechny vize klamné.

 

Další přeložené části