28. 10. 2025
Guru Váčaka Kovai, verše 522 - 526, Mámení a klam učených polemik
Mámení a klam učených polemik
522. Jen nevědomý hlupák, kdo o podstatě sebe sama (ega) nemá ani páru, kdo netuší, jak ego vystupuje a utichá, se bude horlivě angažovat ve slovní při: „Osud je silnější než svobodná vůle (úsilí mysli).“ „Ne, svobodná vůle osud překoná.“ „Osud je nadřazen svobodné vůli.“ „Kdepak, svobodná vůle je nadřazená osudu.“
522. Ti, kdo se nechají vtáhnout do prudké slovní přestřelky a tvrdí, že osud je silnější nežli lidské konání, nebo naopak že lidské úsilí je nadřazeno osudu, nemají sebemenší ponětí o tom, odkud se berou (jako ego – jedinec) a kam mizí.
(DG) Bhagaván: Dohady o to, jestli je silnější osud, nebo svobodná vůle, jsou tu jen pro ty, kdo nechápou, kde je kořen osudu a svobodné vůle. Ti, kdo ví, že jediným zdrojem osudu i svobodné vůle je já (ego), mají od hádek pokoj. Myslíte, že se pak budou s někým přít? (Ulladu Narpadu, v. 19)
523. Mnozí lidé namísto praktického zkoumání a poznávání toho, co opravdu existuje, čímž dosahují průzračného stavu vrcholného ticha, raději rozvinou svůj egoismus s fanatickou oddaností k určitému náboženství a s nenávistí k jiným, což vede ke zbytečným hádkám a odsudkům.
523. Někteří lidé, místo aby se zkoumáním a jemným zažíváním skutečnosti v Srdci ponořili do jasného stavu ticha, vztekle vyskakují, žvaní a hádají se, aby dokázali omyl jiných náboženství a podpořili svoji vlastní víru. To je ale důkaz jen jejich řečnického umu.
Michael James: Viz verš 933.
524. Podstatou hádky je, že zahaluje pravdu. Diskuze a pře nejsou ničím jiným nežli šikovností iluze a představivosti, takže mysl oklamou a popletou. Proto každý, kdo padl do temné jámy debat a diskuzí nespatří sluneční svit poznání sebe sama.
524. Pravou podstatou polemik je, že zatemňují mysl představami, které cloní záři pravdy, čímž vrhají mysl do závratného víru slov. Proto nepozná slunce – Já – nikdo, kdo si působí nesnáze tím, že svůj intelekt utápí v debatách.
(DG) Muruganar: Skutečnou podstatou polemik je zahalovat pravdu. Ti, kdo do nich zapadnou, uvíznou v jámě a svého vlastního zničení si nebudou ani vědomi. Debaty jsou výhradně záležitostí představ mysli. Jsou to jen iluze, které mysl matou. V mysli, která je zcela ponořená do (náboženských) hádek a sporů, je svarúpa zastřená.
525. Slova (a myšlenky) Já nevyjeví. Naopak jej zcela skryjí. Buďte proto ve střehu při kontrole řeči a mysli, aby Já, které je slovy a myšlenkami zakryté, mohlo samovolně zazářit.
525. Slova, v přímém kontrastu s vyjevenou pravdou, pravdu jen zahalují a tlumí (její zář). Držte proto slova i myšlenky v Srdci, aby nejvyšší skutečnost, jinak skrytá slovy, mohla spontánně zazářit.
(SO) Muruganar: Jediné, co je skutečné, jsem „my“ – Já. Myšlenky (mysl) a řeč, která je jen hrubou formou myšlenek, jsou nám cizí a jsou proto neskutečné. Proto je cenné praktikovat sebepozornost, při níž myšlenky a řeč ustávají.
(DG) Bhagaván: Vědomí, naše skutečná podstata, je velmi jemná. Je tak jemná, že nemůže být poznána řečí, myslí nebo intelektem. V prvé řadě je nezbytně nutné přetvořit řeč, mysl a intelekt rozjímáním o Milosti, o vědomí Boha. To je správný postup. (Padamalai, str. 246, v. 80, 81)
526. Nenechte svůj intelekt (buddhi) otročit řečnické ekvilibristice (ve formě proslovů a básnictví) a netýrejte ho žonglováním s argumenty. Poznejte pravdu – Já – stočením čisté, satvické mysli do nitra, a tím zničte klam rozdílnosti.
526. Nezotročte svoji mysl rámusem slov a argumentů. Prostřednictvím satvické mysli vstupte do Srdce, odhoďte všechny představy, poznejte vaši skutečnou podstatu a uvědomte si pravdu.
(DG) Muruganar: Kdo si nechá zotročit mysl žonglováním se slovy a debatami, plných chyb a omylů z vítězství a proher, ten nikdy nedospěje ke klidné mysli a zkušenosti Já. Naše skutečná podstata je věčná a překračuje všechny představy. Proto je naším cílem úplné oproštění se od všech zlomyslných a vrtošivých pohybů mysli.