15. 10. 2025
Guru Váčaka Kovai, verše 520 - 521, Uctívání prostřednictvím ticha
Uctívání prostřednictvím ticha
520. Pravé a přirozené uctívání tichem (mauna upasána) znamená usadit Boha na trůn Srdce a mysl trvale upevnit v Já, a to tak aby se obojí spojilo v jediné.
520. Usazení Pána na trůn Srdce a upevnění celé mysli k jeho nohám a uctívání Pána jako své vlastní Já bez pocitu rozdílu, protože on je vaší svarúpou – vězte, že právě takové je ryzí uctívání Boha, konané přirozeně a nepřerušovaně. V tomto tkví ryzí podstata božského ticha.
521. Stavem ticha je pouze čirý (myšlenek prostý) stav silné náklonnosti k Já, v němž není vazby na cokoli jiného. Naučte se přebývat jako „jsem tímto tichem“ a trvale přebývejte v tom, co onen stav je. Takové je pravé mentální uctívání (manasika púdža).
521. Přilnutí k čirému stavu (turíja či suddha), v němž není žádné připoutanosti, představuje držení se božské Milosti. Jen ona je našim pravým stavem ticha (mauna), v němž nic jiného neexistuje. Vězte, že skutečným mentálním uctíváním znamená poznat tento stav ticha skrze vičáru (zkoumání), splynout s ním a zůstávat vždy jako TO (stav ticha).
Sádhu Óm: Spousta z nás má dnes dojem, že mentální uctívání znamená, že člověk si v představě shromáždí vše potřebné – květiny a květinové věnce, santalovou pastu, ovoce a že to vše obětuje Bohu.
To je však obyčejná mentální aktivita (pravritti). Verš nás však učí, že toto není pravé mentální uctívání. Skutečným mentálním uctíváním je jedině přebývání v Já – uctívání skrze ticho (mauna upasána), jak je výše zmíněno.
David Godman: Suddhanilaj – čirý stav – se občas popisuje jako stav mezi spánkem a bděním, než povstane myšlenka já. Jindy zase najdeme při popisu tohoto stavu odkaz na stav turíja, což je podklad stavů bdění, snění a spánku.
Ve verši 265 byl tento stav popsán takto: „Čirý stav (suddhanilaj) existuje a v Srdci září jako věčné neposkvrněné bytí, když jsou zcela zničeny ostatní samy od sebe (vikšhépa) se zvedající myšlenky a když je zničena i zapomětlivost na Já (avarana), která tvoří základ projevu těchto myšlenek.“