×
5. 9. 2025
Guru Váčaka Kovai, verše 510 - 513, Uctívání, zbožnost (I)
Upásana (uctívání, zbožnost)
Michael James: Upásana znamená uctívání Boha (bohoslužbu), tj. pevné přidržení se Boha prostřednictvím těla (vykonáním púdži – náboženského obřadu), řeči (opakováním džapy – božího jména, nebo zpěvem posvátných textů), či mysli (prováděním meditace – dhjány.)
510. Šťastni jsou ti stoupenci, kteří spatřují lotosové nohy Pána, svrchovaně zářící v jejich Srdcích. Všechny jejich zlé a neblahé tendence budou vymýceni a oni sami s rozzáří světlem poznání.
510. Šťastlivci, kteří ve svých Srdcích spatřili květy poseté, lotosové nohy Pána, jež žhnou vše přesahující průzračností, sami zazáří jakožto poznání (džňána). Budou naplněni božským jasem a jejich nečisté, neblahé tendence (vásány) se vytratí.
511. Ďábelské sklony (asura sambat) vás spolehlivě zničí. Buďte si toho dobře vědomi a rozvíjejte výhradně božské sklony (déva sambat). Člověka spasí samotná upásana, která tyto božské vlastnosti rozvíjí v Srdci.
511. Rozvinutí démonských kvalit (asura sambat) vás zruinuje. Podporujte ve své mysli jen ty vlastnosti, které jsou božské (sůra sambat). Sílu k záchraně duše má jen to uctívání, které zapříčiní rozjasnění božských vlastností, a to v co nejkratším čase.
Sádhu Óm: Upásanou se zde rozumí přilnutí k Já, tedy věnování se Já svojí pozorností. Nazýváme to sebezkoumáním. Samotné sebezkoumání stačí k tomu, aby rozvinulo všechny božské vlastnosti (déva sambat). Slovo „sambat“ znamená „to, co bylo zaslouženo“. Proto vše, co bylo získáno zevně, přináší člověku jen trápení. Jediné, co za něco stojí, jsou déva sambat a získávají se výhradně sebezkoumáním (sebepozorností).
David Godman: Výraz „sambat“ můžeme přeložit jako „kvality, vlastnosti“. Může to však také znamenat „majetek“ či „vlastnictví“. O tomto dodatečném významu se zmiňuje komentář Muruganara: Jen uctívání způsobí, že se v mysli rozvinou božské vlastnosti, které přinášejí spásu. Takovým uctíváním je v nitru prováděné sebezkoumání. Vše vnější (hmotné), co v životě nahromadíme, má kvalitu démonskou a způsobuje to jen zlo.
512. Ačkoli je dosažení nedvojného poznání obtížné, stane se snadným, když vykvete pravá láska (bhakti) k lotosovým nohám Pána (Šivy). Pak začne proudit jeho Milost – odhalující světlo, které rozptyluje nevědomost.
512. Božská Milost je pravdou, je světlem vědomí, které projasňuje a ničí nevědomost. Když je stoupenec pln lásky a je pevně ukotven u nohou Šivy, pak je skrze podporu této boží Milost dosažení nedvojného poznání velmi snadné, třebaže je jinak velmi obtížné.
(DG) Bhagaván: Realizace sebe sama, třebaže vypadá obtížně, je snadno dosažitelná skrze sílu Milosti. (Padamalai, str. 250, v. 5.)
513. Člověk dokáže zpřetrhat pouta sebeklamu tím, že se ve svém Srdci pevně drží nohou Pána. Takto se zbaví svázanosti. Pak spatří pravé světlo svrchovaného poznání, které vykvete v jeho srdečním lotosu (čakře).
513. Láskyplným a pevným podržením nohou Pána ve svém Srdci člověk jednou provždy rozetne uzel nevědomosti. A jakmile je tento uzel zničen, srdeční lotos rozkvete a člověk zřetelně prožije světlo čirého bytí – svrchované džňány.
Michael James: Čtenáři by neměli zapomínat, že podle učení Bhagavána se termínem „nohy Pána“ myslí samotné Já.