7. 6. 2023

Guru Váčaka Kovai, verše 408 - 410, Ryzí tapas (I)


Ryzí tapas

Michael James: Šrí Bhagaván v této kapitole vysvětluje, že tapas, znamenající sebezapření, opravdové odříkání (popření ega), není ničím jiným nežli přebýváním v sobě samém (átma ništha).

408. Účelem tapasu je poznat, že svrchované átma ništha (sebe poznání, poznání Já – átmanu) milostivě a samo od sebe stále září ve všech bytostech. Cílem je zažít toto vyzařování tím, že se jím člověk stane. Tapas není něco nově stvořeného nebo získaného pomocí džňány.

408. Nekonečná hojnost boží Milosti, neměnná pravda džňány, setrvává věčně v nitru každé bytosti, jako její skutečná podstata. Účelem tapasu je poznat, že tato hojnost přebývá ponořena ve vašem nitru a tuto hojnost Milosti plně zažít. Není to nic, co by člověk vytvářel jako něco nového.

(DG) Muruganar: Bhagaván říká, že džňána není tapasem nějak nově vytvářena. Pokud by tomu tak bylo, pak by džňána nebyla bezpočáteční. Mohlo by se o ní hovořit jako o „stvořeném“, a jako taková by i došla svého konce. Džňána je věčnou a skutečnou podstatou jedince. Účelem tapasu je umožnit prožití džňány tím, že se odstraní překážky, které tomu brání.

 

409. „Hloupou a egoistickou mysl srovnejte navždy do jednoty s čirým šivam (Já) tím, že si ji podrobíte uvnitř Srdce. Pak už se nebude moci prostřednictvím smyslových orgánů potulovat. To je nejlepší tapas,“ tvrdí opravdoví tapasvini (ten, kdo vykonává tapas).

409. Zkroťte ignorantskou egoistickou mysl v nitru Srdce, aby se už nemohla potulovat v souhře s pěti smysly a držte ji tam, takže bude přeměněna v jedno s čirým šivam. Taková je podstata ryzího tapasu a takto o něm hovoří ti, kdo jsou v pravém tapasu dokonalí.

 

410. Nepřerušovaný tok átmakara vritti (proud sebepozornosti) v němž utone projev vesmíru se všemi jeho rozdíly, je, když o tom přemýšlíme, jediným znakem dokonalého tapasu.

410. Záře átmavritti si podrobí všechno do dvojnosti rozlišené projevení, jehož příčinou je nevědomost. Átmavritti promění toto projevení v sebe. Když o tom člověk uvažuje, pak známkou dokonalého a ničím nepřekonatelného tapasu je trvale plynulý proud átmavritti.

David Godman: V hovoru č. 629, v knize Hovory se Šrí Ramanou Mahárišim, Bhagaván vysvětluje, že existují dva druhy vrittis čili pohybů (stavů, módů) mysli. Jsou to višhája vrittis, při nichž je mentální aktivita zaměřena na objekt, a átma vritti, kde je střediskem pozornosti subjekt. Bhagaván dodává, že: „První, musí udělat místo druhému. To je cíl praxe.“

V hovoru č. 631 pak Bhagaván říká: „Když ustane projevování objektů světa, převládne átma vritti neboli subjektivní vritti, což je totéž jako džňána. Bez átma vritti nevědomost (adžňána) nezmizí.“

 

Další přeložené části