×
29. 8. 2025
Guru Váčaka Kovai, verš 509 - Věhlas Upanišad
Věhlas Upanišad
509. Milost představuje vyjádření Boha, přičemž Bůh nikdy netrpí nevědomostí. Pravé poznání brahman je schůdek, na němž dlí lotosová chodidla Pána. Upanišady jsou pozlacené sandále na těchto chodidlech. Malicherné ego (moderní člověk), posedlé šílenstvím vědeckého poznání, udělá nejlépe, když svoji hlavu skloní k těmto sandálům – k Upanišadám.
509. Pro Boha, jehož skutečnou podstatou je Milost, nevědomost neexistuje. Jeho lotosová chodidla spočívají na podstavci pravého poznání a pozlacené sandály na jeho chodidlech jsou právě Upanišady. Nicotné ego, zpité intelektuálním poznáním, udělá nejlíp, když si tyto sandály – Upanišady – položí na svoji hlavu.
Sádhu Óm: V tomto verši nacházíme ponaučení, že prvořadou a neodkladnou povinností současné mysli, zaplněné vědeckým poznáním, je vzdát se pýchy, která pramení z hrdosti na tyto poznatky, a místo toho sledovat cestu sebepoznání, která je v Upanišadách objasněna. Všeobecně je známo, že vědecké poznatky, bez ohledu na to, kolik jich už bylo objeveno, nemají konce. Chce-li lidský intelekt, ponořený do vědeckého bádání, ze které nikdy nevzejde nic jiného nežli kusé vědomosti, dosáhnout úplného poznání, musí se uchýlit k milosti Upanišad. Jen ony učí sebepoznání, což je poznání, které je konečné a úplné. Pro mysl (člověka) je to také jediná cesta, jak být spasen. A je to také jeho prvořadá povinnost.
(DG) Bhagaván: Každý zná Já, a přece jej každý ignoruje. Člověk má možnost si uvědomit Já až po vyslechnutí velkého výroku (Ty jsi TO). Upanišady představují věčnou pravdu. Každý, kdo si uvědomil Já, jim za to vděčí. Po vyslechnutí, že Já je brahman, člověk nalézá skutečný význam Já a vrací se do něj, kdykoli se od něj odchýlí. To je celý proces realizace! (Talks with Sri Ramana Maharshi, č. 647)